reklama

Na ceste - Moje Rusko

Zo všetkých svojich ciest píšem domov krátke maily. Aby sa vedelo, že som OK, aby som sprostredkovala atmosféru svetových miest a aby som aj ja sama mala zapísané, čo som vlastne zažila. Navždy :) Ukrajina, Rusko 4.5.2016-11.5.2016

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

"Rusko 2016" – Kyjev – deň prvý

Videli sme krásne kyjevské pravoslávne chrámy, zbožné ženy so šatkami na hlavách sa modlili tak, že opreli čelo o obrazy svätých. Dostal ma v chráme sv. Michala zborový mužský spev "Hospodin pomiluj" - neskutočná atmosféra.

Na Ukrajine práve skončila Veľká noc, v chrámoch nad oltármi svietia nápisy: „Kristos voskrese“ (v azbuke :) a videli sme výstavu kraslíc.

Pod hlavným námestím (zo správ známy Majdan) sa nachádza obchodné centrum.

MC Donald je ozaj všade :), ale my sme večerali v typickej krymskej reštaurácii.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu


 

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
(zdroj: Marcela Bujňáková)

„Rusko 2016“ – Kyjev – deň druhý

Súťaž o top vychytávku v Kyjeve jasne vyhráva kockový cukor podávaný v reštauráciách k čaju, dokonca aj v našom hoteli na raňajky :) To som nevidela už dlho ... vlastne doteraz v žiadnej krajine :)

Inak čaj tu vedia robiť skvelý. (To keď porovnám s Milánom, tak Taliani sa môžu skryť. Taliani totiž o čaji nemajú ani šajnu.)

Vychytávka č. 2: verejné záchody. Zvláštny mix Turecka a Grécka: žiadne misy, ale hygienickejšie "stupáky", a k tomu upozornenie: nehádžte prosím toaletný papier do misy :)

Ulica s drahými a značkovými obchodmi je aj tu, volá sa Khreschatyk [čítaj chreščatyk]. Široký krásny bulvár ako stvorený na prechádzky mestom. Na každom rohu točená zmrzlina (v azbuke "MOPO3NBO"), či káva so sebou. K tomu na uliciach aj v podchodoch (tých je tu požehnane) kvetinové čelenky, ukrajinské vlajky, kroje, toaletný papier s Putinovou tvárou...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na Khreschatyku sme dnes aj večerali v podniku, kde si vyrábajú vlastné pivo. A v menu sme objavili mäso v kapustovom liste, po ukrajinsky "golubtsy" - podľa mňa u nás známe "holubky". A keď už sme pri jazyku: dobrý deň sa tu povie prekvapivo: "dobrý deň" :)

S tou Veľkou nocou tu je to asi ako u nás, že sa teda skončilo veľkonočné obdobie. Dnes sme videli a počuli slávnostnú omšu (podľa mňa tiež slávili nanebovstúpenie) v kláštornom komplexe s kostolmi, refektárom (jedáleň pre mníchov) a podzemnými jaskyňami: Pecherska Lavra. (Spomenula som si tu na rímske katakomby :) Vraj je toto miesto pre pravoslávnych veľmi posvätné.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zajtra ráno odlietame do Moskvy, s prestupom v Minsku v Bielorusku. Príchod do Moskvy je okolo 12:40 vášho času, potom sa ozvem.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
(zdroj: Marcela Bujňáková)
Obrázok blogu
Obrázok blogu
(zdroj: Marcela Bujňáková)

„Rusko 2016“ – Na trase Kyjev- Minsk – Moskva

Dnes preletový deň. Z Kyjeva do Minsku 1 hodina letu, z Minsku do Moskvy ďalšia asi 1,5 hodina. Myslím na Mariána a jeho strach z lietania :-) Mňa totiž v rámci tohto výletu čakajú ešte dva lety :)

A propos, lietanie a letušky: mám pocit, že čím ďalej na východ, tým majú letušky na tvári menej make-up-u a hlavne menej úsmevov :) ;)

Prvý kontakt s Ruskom : priveľa byrokracie. Prvý kontakt s Moskvou: veľa zelene. (Moskva je najväčšie mesto v Európe a asi 40% jej plochy tvorí zeleň.)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Videli sme už aj povestné moskovské zápchy na cestách, našťastie v opačnom smere :) Rusi majú oddnes 4 dni voľna, vyrážajú mimo mesto (v pondelok budú mať na Červenom námestí oslavy 9. mája, ale to už budeme v Petrohrade.)

Dnes sa začínajú MS v hokeji, už na letisku to bolo vidieť. Nakoniec to vyzerá tak, že slovenský dres som nebalila zbytočne :)

Kým v Kyjeve sme bývali asi 2 minúty peši od centra, v Moskve je náš hotel vzdialený od centra asi 4 zastávky metra. Vyšlo to tak, že aj bez doplácania bývam sama :) Nenašla sa iná žena, ktorá by cestovala sama :)

Večera dnes: 3-chodove menu neďaleko Červeného námestia. A posielam aj malú ochutnávku toho, čo sa tam dá vidieť.

Obrázok blogu
Obrázok blogu


 

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

„Rusko 2016“ – Moskva – deň prvý

Spoznávanie Moskvy som začala ešte pred raňajkami: 5 kilometrovým behom v parku neďaleko nášho hotela :) Parkov je tu ozaj požehnane, v tomto je Moskva dobré miesto pre život.

Iná vec je, že nikdy nevieš, ktorú pamiatku kedy zatvoria. Bez upozornenia, bez vysvetlenia.

My sme museli tiež meniť plány a ráno sme šli pozrieť do Chrámu Krista Spasiteľa (V 30. rokoch bol kompletne zničený, Stalin tu chcel postaviť Palác Sovietov s obrovskou sochou Lenina na vrchu. Z jeho plánov však ostala len veľká diera, z ktorej Chruščov urobil najväčší vonkajší bazén asi na svete, dokonca ho v zime vyhrievali! V r. 2000 chrám postavili nanovo - to je ruská aj ukrajinská špecialita: postaviť zničené veci ako verné kópie pôvodných. Zvláštne, však?)

Inak, nikde vo vnútri: v chrámoch, v múzeách sa nedá fotiť. Pravoslávne chrámy sú síce na jedno kopyto: kupoly, ikonostas, na stenách fresky, všetko zdobené zlatou farbou. Ale musí sa im nechať, že majú osobité čaro.

Kremeľ. To nie je len sídlo ruských prezidentov (aj predtým komunistických vodcov), ale tiež obrovský komplex obohnaný hradbami, s niekoľkými chrámami: v jednom boli korunovaní ruskí cári, v ďalšom sú hrobky svätcov. V múzeu, ktoré sa volá Zbrojnica, sú vystavené odevy, klenoty, koče, zbroj ruských cárov a cárovien. Ale opäť: žiadne foto, prosím.

Červené námestie sme videli opäť len spoza zátarás, dnes mali totiž generálku na pondelok. Celá Moskva žije oslavami 9. mája: plagáty, vlajky, oranžovo - čierne stužky na hrudiach potomkov odbojárov z veľkej vlasteneckej vojny.

No a mauzóleum je tiež zavreté, takže ani Lenina neuvidím "naživo", ale vlastne mi to ani nevadí :) Koniec koncov, nejaký dôvod na návrat do Moskvy si musím nájsť :)

Záver dňa to bolo individuálne túlanie sa po Arbate - pešej zóne s obchodíkmi, kaviarňami, reštauráciami.

Zajtra ešte budeme cez deň v Moskve a večer odlietame do Petrohradu, mali by sme tam byť okolo 21.00 vášho času.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
(zdroj: Marcela Bujňáková)
Obrázok blogu

„Rusko 2016“ – Moskva – deň druhý

Dnes si posvietim na kultúru ako takú (v najširšom zmysle slova) tu v Moskve:

Architektúra: Na fasádach panelákov a čo je horšie aj na historických budovách tisíce klimatizačných jednotiek po celej Moskve. Slovenskí pamiatkári by tu zalomili rukami :)

Móda: naša teta sprievodkyňa (každá skupina tu musí mať aj ruského sprievodcu) má cez 50 rokov, a v obliekaní akoby ostala niekde v 80-tych rokoch minulého storočia. Na nose jej k tomu trónia hrubé okuliare. Ako vystrihnutá zo socializmu :)

Tretjakovská galéria: nádherné prenádherné ikony s datovaním od 14. storočia.

Zeleň a parky a čistota v meste: toto sa Rusom musí nechať, že sa starajú. Zelenšie veľkomesto na svete isto neexistuje. A tých čistiacich vozov, čo včera tiahli ulicami.... Neviem, či ich na celom Slovensku máme dokopy toľko :)

Sme už v Petrohrade. Všetci vravia, že je úplne iný ako Moskva, tak som zvedavá :)

Obrázok blogu
Obrázok blogu


 

„Rusko 2016“ – Petrohrad – deň prvý

Petrohrad je pre mňa mesto mnohých tvárí a mnohých "miest" :) Dal ho vybudovať cár Peter Veľký prakticky na zelenej lúke, alebo lepšie: na močiaroch. Povolal najlepších architektov Európy a v meste je to cítiť, že nie je také "ruské".

Marsove polia mi pripomenuli Paríž (lúku, tuším pred univerzitou, čo sme na nej oddychovali).

Katedrála sv. Izáka a ešte viac Kazanská katedrála zasa pripomínajú rímske katedrály (hoci sú pravoslávne, vyzerajú zvonku aj zvnútra skôr ako katolícke chrámy).

Kanály, po ktorých sme sa plavili, sú ako Benátky, a budovy na nábreží rieky Neva mi zasa pripomenuli plavbu v Štokholme.

Petrohrad je čo sa týka architektúry veľmi európske mesto. Len neviem, či sa mi to tu v Rusku až tak páči :)

Oslavy 9.mája aj tu v Petrohrade s nádychom pompéznosti. Starí, mladí a dokonca aj úplne malé deti - v kaki farbách, s čapicami ruských vojakov (s odznakom: červená hviezda s kosákom a kladivom :), s oranžovo čiernymi stužkami, s fotkami ich padlých príbuzných vo vojne, s ruskými vlajkami. Tak trochu (a možno trochu viac) propagandistické.

Večer sa snáď celý Petrohrad nahrnul k Zimnému palácu a na priľahlé mosty a sledoval ohňostroj nad riekou Nevou. Tipujem, že sme boli súčasťou najväčšieho davu, aký som kedy videla. A nebolo mi všetko jedno :)

Úprimne, Moskva a Kyjev mali "dušu". Tam bolo cítiť stáročnú a bohatú históriu. Petrohrad je pre mňa umelé mesto. Nevznikol prirodzene, ale ako rozmar mocných. A kdesi v ovzduší to tu stále visí.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
(zdroj: Marcela Bujňáková)


 

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
(zdroj: Marcela Bujňáková)
Obrázok blogu

„Rusko 2016“ – Petrohrad – deň druhý

Dnes som na Petrohrade ocenila to, čo mi včera prekážalo - práve jeho európskosť. Celé doobedie som sa po ňom túlala sama, lebo som nešla na fakultatívny výlet do Petrodvorca - vraj ruské Versailles. Radšej som sa preto zžívala s miestnymi :)

Objavila som tu "českú hospodu" a dokonca rímskokatolícky kostol sv. Kataríny. V porovnaní s tými pravoslávnymi chrámami je oveľa oveľa oveľa menej pompézny a vyzdobený.

Ako dopadol poobede hokej už viete :'( :'(

Ale aspoň môžem povedať, že som našim fandila na MS 2016 v Petrohrade :)

Štadión "Sportivnyj kompleks Jubilejnyj" nie je síce veľký (7300 divákov sa tam vojde), ale je moderný a ozaj pekný.

A Slovákov tam bolo pomerne dosť, fandili sme všetci, kričali sme, tlieskali. Len tí na ľade to nepočuli :) Maskot majstrovstiev - sibírsky husky - sa volá Lajka, ponáša sa trochu na nášho Goolyho, ale keby ste videli tie tanečné kreácie :) tak Gooly sa môže skryť :)

O ďalší zážitok bohatšia mám pred sebou zajtra posledný deň v Rusku. Doobedu máme riadny program, poobede sa presúvame na letisko a večer okolo 19.30 hod máme prílet do Viedne.

Provokačne posielam aj foto mojej dnešnej večere :)

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
(zdroj: Marcela Bujňáková)


 

„Rusko 2016“ – Petrohrad – deň tretí

Dnes sme videli asi najluxusnejší palác tu v Rusku: Katarínsky palác v Cárskom sele, cca. 30 km od Petrohradu. Palác bol počas 2. svetovej vojny zničený Nemcami. Zhodou okolností však Rusi krátko pred vojnou urobili podrobnú dokumentáciu paláca a tak ho postupne rekonštruujú, vlastne už od konca vojny.

V Moskve sme síce nevideli Lenina, tu v Petrohrade sme nevideli Auroru (obe sú v rekonštrukcii), ale dnes sme videli slávnu jantárovú komnatu. Vlastne jej repliku. O tej pôvodnej sa nevie, kedy presne bola zničená. Konšpirátori tvrdia, že zničená nebola a niekde vo svete by sa ešte mohla objaviť.

Človek sa po ceste, či trvá pár dní alebo týždňov, najviac teší na svoju posteľ a na domácu stravu :)

Počas tohto výletu som ochutnala: Boršč (ktorý varia v každej reštaurácii na Ukrajine i v Rusku zakaždým inak), Šašlik (mäso na špajli), Kyjevské kura (vyprážaná kuracia rolka plnená bylinkovým maslom), Plov (ukrajinské rizoto). A černejší chlieb ako tuto som ešte asi nevidela :)

Kuchyňa je na Ukrajine aj tu v Rusku podobná ako u nás: založená na cibuli :) Tak som viackrát robila svoje "operačné zákroky", aby som ju oddelila od jedlej časti jedla :) Dnes som však na obed volila jednoduchosť :)

Ale prežila som to celé :). V Kyjeve, Moskve a Petrohrade by som sa už nestratila. Splnila som si sen a priznávam bez mučenia, že sa mi tento výlet ozaj páčil.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Marcela Bujňáková

Marcela Bujňáková

Bloger 
  • Počet článkov:  7
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som člen mojej generácie. Človek, ktorý sa pozerá, aby videl, a počúva, aby počul. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu